Mijn eerste weekje vol met au pair avonturen! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Anouk Putten - WaarBenJij.nu Mijn eerste weekje vol met au pair avonturen! - Reisverslag uit Parijs, Frankrijk van Anouk Putten - WaarBenJij.nu

Mijn eerste weekje vol met au pair avonturen!

Door: Anouk

Blijf op de hoogte en volg Anouk

30 September 2009 | Frankrijk, Parijs

Haay iedereen,

Het duurde ffe maar ik ga nu echt heel veel vertellen! Ten eerste gaat alles helemaal goed hier! Het is een leuk gezin, leuke school en ik heb leuke vrienden gemaakt en mijn bureau in parijs die mij helpt met alle dingen die ik nodig heb en al mijn vragen is ook super!

Ik zal bij het begin beginnen.
Het afscheid.
Nou dat was wel ffe slikken, ik had natuurlijk heel veel bagage bij me dus ik kwam moeilijk te trein in en natuurlijk keek iedereen me aan alsof ik gek was, nou dat vond ik op dat moment wel hoor. Eindelijk zat ik op mijn plaats met mijn koffers eindelijk opgeruimd en toen ging de trein. Toen ging ik mijn ouders, Nina T en Amber uitzwaaien (niet leuk) en nog stommer, mijn moeder had me een super lief afscheidscadeautje gegeven die ik in de trein pas mocht open maken. Dus ik hield het niet meer droog en ging jankend alles bekijken. (de mevrouw naast me vond me een beetje raar dus die heb ik na 5 min. niet meer naast me gezien, geen idee waar ze was maarja, ik had meer ruimte! In het tasje dat ik gekregen had zat een fotolijstje met een foto erin van Maike, Max en mij, 2 tijdschriften, een mars met LOVE YOU erop, een doosje met erop: voor het liefste zusje en met daarin allemaal snoepjes en een paar briefjes met lieve tekstjes erop van Maike, Max, papa en mama.
De hele reis dacht ik: wat ben ik nou aan het doen, 8 maanden helemaal alleen naar parijs, ik lijk wel gek. Maar toen ik op het station in parijs aan kwam en ik Thierry (mijn au pair vader) zag wist ik dat het goed zat. Hij is erg aardig alleen hij kan geen Engels. Ik heb dus heel gezellig 1,5 met hem in de auto gezeten op weg naar huis, lekker praten maar elkaar niet verstaan. Ik Engels praten en hij Frans. We kwamen langs de ark de triomf en langs de Moulin Rouge, dat vond ik helemaal geweldig maarja, hij keek er niet eens naar want die kent hij natuurlijk al heel lang.

In de familie.
Toen ik thuis kwam waren alleen Nicolas en Julien thuis (de tweeling van 11 jaar die nu voor het eerste jaar op de middelbare school zitten).
Hun hebben mij het huis laten zien en met een paar kleine Engelse woordjes gepraat zoals kamer, vader, broer enzo. Ze waren helemaal trots dat ze dat konden zeggen. Vooral Nicolas is erg slim, hij wil graag leren en houd van lezen dus hij doet ook erg zijn best om iets Engels te zeggen alleen komt er nog niet veel uit. Een klein half uurtje later kwamen Veronique (de moeder) en Emeline (het meisje van bijna 10 jaar) thuis. Ik werd hartelijk verwelkomt alleen hadden ze het allemaal heel druk (dat hebben ze elke dag hier). Ik gaf mijn cadeautje aan ze met typisch Nederlands snoep zoals drop, pepernoten en stroopwafels. Dat vonden ze echt super, vooral pepernoten vinden ze lekker.
Veronique vertelde dat ik mijn koffers mocht gaan uitpakken enzo maar de kinderen wilde meteen spelen, vooral de jongens willen de hele tijd spelen. Ze zijn allemaal blij dat ik er ben.

De eerste echte dag.
Na een nachtje geslapen te hebben op een verrotte kussen en een matras met een kuil erin (is nu niet meer erg, ik ben er inmiddels aan gewent)begon mijn eerste dag. Veronique had een afspraak gemaakt om half 10 bij europair (mijn bemiddelingsbureau in Frankrijk) dus ik moest naar parijs! Helemaal alleen maar dat ging goed. Veronique had rustig en duidelijk alles van het openbaar vervoer uitgelegd en ze ging het grootste stuk met me mee omdat ze wat later voor mij naar haar werk ging. De straat was makkelijk te vinden alleen ik was een half uur te vroeg en het was nog dicht dus ik moest gezellig wachten en heen en weer lopen:P. Toen Delphine (mijn contactpersoon) aankwam begon ze van alles in het frans te zeggen en ik snapte er dus niks van (ik heb geen Frans gehad op school behalve 4 jaar geleden dan 2 jaartjes maar daar weet ik niks meer van). Ik zei dat ik geen Frans kon (in het frans:P) en het bleek dat ze ook vloeiend Engels kan gelukkig! De meiden die daar werken zijn allemaal erg aardig en heel gezellig dus het waren leuke gesprekken. Er kwam blijkbaar nog een meisje die net was aangekomen en die is ook Nederlands, gelijk al een vriend! Het gesprek ging over een school zoeken en wat ik al van mijn familie vind. Ik ben na het gesprek meteen naar een school gegaan en daar alles geregeld. De directrice is Nederlands dus dat is vette mazzel. Lekker alles in het Nederlands regelen. Ik ga vanaf afgelopen maandag 3 keer per week 2 uurtjes naar school op maandag, dinsdag en donderdag van 13 tot 15 uur.

Zaterdag
Mijn tweede dag! Er was een au pair feest georganiseerd van 14 tot 17 uur. Ze hadden gevraagd of iedereen wat te eten mee wilde nemen en het liefst iets uit je eigen land (ik had mijn hagelslag meegekomen). Er waren 100 au pairs uitgenodigd maar ze waren niet allemaal gekomen. Ik heb 7 Nederlandse meiden leren kennen en met 4 daarvan zijn we na het feestje naar de ark de triomf geweest, daarna wat gegeten en daarna naar de Eiffeltoren geweest. Echt super om te zien want ik ben nog nooit eerder in Parijs geweest.
Voor a.s. weekend hebben we afgesproken ook weer wat leuks te doen maar we weten nog niet wat, behalve dat we graag uit wilde in Parijs. Dan blijf ik slapen bij een meisje die haar eigen appartement heeft gekregen van haar au pair gezin midden in parijs. We zullen zien, het wordt in ieder geval een gezellig weekend!

Mijn school.
Maandag en gister ben ik dus naar school geweest. Ik zit in een klas waar allemaal au pairs zitten die nog ooit eerder Frans hebben gehad. Ik ben de enige Nederlandse maar dat is niet erg, nog beter mijn talen verbeteren:P Ik heb 4 Zweedse, 2 Amerikaanse, 2 Engelse, 2 Duitse, 1 Russische, 1 Spaanse, 1 Noorweegs meisje in mijn klas zitten. Er zit nog een meisje in mijn klas maar ik weet niet meer waar ze vandaan komt. Het 2 Zweedse meisjes kan ik het erg goed vinden, ze zijn erg aardig. Mijn eerste indruk van hun was: woow, familie van Pipi Langkous?? Ze lijken er echt op. Allebei precies dezelfde schoenen, dezelfde kledingstijl en het haar niet precies hetzelfde maar wel het zelfde soort haar. Gister vertelde 1 uit zichzelf dat de schrijfster van Pipi in het dorp woonde waar hun ook wonen, nou dat geloof ik meteen:P
Met een meisje uit een andere klas kan ik het ook goed vinden, zij is erg gezellig, ze komt uit Mexico. Maandag en dinsdag voor de les waren we met zijn 4e gezellig aan het kletsen, verder ken ik ze nog niet echt. In de klas is het doodstil, iedereen let goed op en dat is prettig, iedereen zit er omdat we dat willen en het is erg moeilijk want de lerares praat alleen Frans, ze kan wel Engels maar dat praat ze niet. Ze is echt heel goed, ze praat duidelijk, langzaam en met gebaren en ze is erg geduldig, ze snapt dat wij het heel moeilijk vinden. Het is echt een pittige les steeds maar als ik thuis mijn huiswerk van die les ga maken zoek ik wat woorden op en is het eigenlijk heel simpel. Het frans leren gaat erg snel. De kinderen vragen en zeggen steeds dingen tegen mij in het frans en de vader praat ook frans tegen me en langzaam wordt het steeds minder raar om allemaal te horen. Ik kan al een paar woordjes die wel handig zijn.

Verder....
Ik moet natuurlijk ook helpen in het huishouden. Ik doe de was en zorg dat het ontbeid op tafel staat elke ochtend en dat de vaatwasser wordt geleegd, gevuld en verschoont en in moet de keuken en de badkamer van mij en de kinderen schoon houden, beneden alles twee keer per week stofzuigen, elke week de bedden verschonen en elke dag iets klaarmaken voor het eten dat Veronique verder maakt voor in de avond. Het klinkt veel maar ik heb het tot nu toe erg rustig. Alles gaat goed!

Volgens mij ben ik nu niks meer vergeten! Maar ik ben hier nog wel ffe dus als ik iets vergeten te vertellen dan komt dat wel in mijn volgende verhaaltje.
Ik blijf hier als het goed is tot juni dus er komen nog veel meer leuke dingen in France, Paris et Verssaille!!:D

A bientot!!!!!!!!!!
(K)

  • 30 September 2009 - 13:50

    Nina V:

    Lieve Anouk,
    Ik ben blij om te lezen dat het zo goed met je gaat! Gelukkig ben je goed ontvangen, en is je nieuwe familie leuk! En ik ben ook blij om te lezen dat school meevalt! Ik ga je nu zeker weer volgen op je weblog! En binnekort moeten we echt een keertje lekker skype:D! Ik mis je wel al hooor! Geniet ervan, en een hele dikke kus(L)
    xxx Nina(V)
    p.s ik heb mijn rekentoets ook gehaaaaaaaaaaaald! =)

  • 30 September 2009 - 14:02

    Anouk Van Putten:

    Haaay nien!
    Leuke reactie:D
    Wanner heb je tijd om te skypen?? Ik kan elke doordeweekse avond sowieso. Ik mis jou ook wel hoor! tis heel leuk hier maar ook heel anders, echt wennen.
    EN WAT ZEG JE?? Je hebt je rekentoets gehaalt?? Jij hebt echt vet goed!!!!

  • 30 September 2009 - 14:34

    Wendy Aa:

    Lekerr bezig anouk! klinkt goed!

    hou je in de gaten!

    Groeten uit de andere kant van Frankrijk!!!x

  • 30 September 2009 - 18:29

    Nina T:

    Waaaaaaaat een vet verhaal!:D
    echt leuk om te lezen allemaal, nou ik wacht weer op je volgende verhaaltje:D
    xxxxxx(L)

  • 30 September 2009 - 18:46

    Maike:

    Heey Noukie:D:D:D
    Alles gaat goed zo te lezen;):)
    Met mij gaat het ook goed hoor:D

    (K)jes Maike

  • 30 September 2009 - 23:51

    Astrid:

    Hoi Anoekkie...havy verhaal in die trein oor...ik had de tranen in me ogen..maar goed je bent goed aan gekomen en leuk opgevangen zo te lezen. Vond alleen wel dat die mensen toch wel voor een redelijk bed voor je hadden kunnen zorgen hoor (dat zal me moederinstinct wel wezen) Je heb je draai al aardig gevonden he, en al veel vrienden gemaakt leuk hoor. Ook fijn dat die directrice van je school nederlandse is, dan kan je met problemen je eigen taalje spreken hihi.Nou ik lees dat je dit weekend de bloemetjes buiten gaat zetten he in Parijs (wel oppassen voor die francose he, hebben een hoop charmes hihi) nou mop heel veel su6 daar ook op school...
    Veel liefs Astrid xxxx

  • 01 Oktober 2009 - 16:58

    Judith:

    Heej Anouk

    Klinkt allemaal erg goed, volgens mij ga je het daar wel volhouden!

    Liefs Judith

  • 01 Oktober 2009 - 20:55

    José:

    Hoi Noukie,
    Was de spaghetti lekker? Tuurlijk:P
    Doe de groeten aan Juliën en zeg maar dat ik de volgende keer de stekker van de webcam in 't goeie contact doe (wel in het frans hè!!
    ;-))
    kusjes van mams

  • 02 Oktober 2009 - 14:20

    Madelon:

    anouuuk wat cool allemaaal!!!
    ik hou je in de gate fransoos! (L)


  • 05 Oktober 2009 - 08:21

    Ria:

    Hoi Anouk,
    Een heel verhaal maar zo te lezen heb je het erg naar je zin.

    groetjes Ria

  • 05 Oktober 2009 - 19:04

    Ginny:

    Ik ga je verhaaltje lezen meid! Heb wel gelachen haha. Mooi dat je het naar je zin hebt, zal wel ff wennen zijn en ook met de taal maar dat komt vast goed!
    Ik kom in november naar parijs dus dan neem ik nog wel contact met je op, dan kunnen we idd ff meeten!
    Nou tot snel meid.
    Dikke kus

  • 08 Oktober 2009 - 07:41

    Tineke:

    Hoi Anouk,

    Ik heb je verhaal even snel gelezen tussen mijn werk door.
    Ik heb het namelijk erg druk. Eigen bedrijf wist niet dat een mens het zo druk kon hebben maar goed ik zal niet klagen.
    Hier is verder alles oke. Ben blij dat je het goed getroffen hebt ook al zal het af en toe moeilijk zijn. Hoop dat je snel een woordje frans spreekt. Is het leven daar nog gejaagder dan hier?
    Nou groetjes maar weer en ik zal je verslag nog een keer herlezen als ik wat meer tijd heb. Je moeder vertelde dat ze je af en toe zag op Joutube geloof ik. Leuk hoor dan lijk je toch dicht bij.

    Groetjes Tineke

  • 09 Oktober 2009 - 08:57

    Oom André:

    Hoi Anouk.
    Dit moet een geweldige ervaring voor je zijn. Goed hoor, dat je dit doet. Ik vind het een leuk verhaal. Als je nog kan, moet je wel even de taalfouten eruit halen.
    Veel plezier verder,
    André.

  • 10 Oktober 2009 - 10:25

    Lucia En Theo:

    He Anouk,

    Heb net je verslag even zitten lezen. Had ook van je moeder al het nodige gehoord over je eerste dagen.
    Spannend allemaal hé? Alles voor het eerst helemaal in je eentje doen is moeilijk, maar je ziet hoe goed het dan gaat.
    Ik hoop voor je dat het Frans langzaam aan steeds beter gaat.
    Als je dan terug bent, rebbel je achter elkaar Frans en droom en denk je misschien wel in het Frans...
    En misschien kom je ook nog wel een leuke Frans tegen?

    Veel plezier en succes met alles..

    Lucia en Theo

  • 13 Oktober 2009 - 19:50

    Diana:

    Nou Anouk, ik heb vol bewondering je verhaal gelezen hoor. Ik vind het echt knap hoe je daar alles doet. Ik hoop dat je de taal gauw onder de knie krijgt en dat je het naar je zin blijft houden. Maar dat zal wel, bedenk maar dat het hier gewoon saai is. Nou ga je goed en volverwachting klopt mijn hart(of is het nog niet zo ver, hahaha) op je vervolg verhaal. Dikke kus van mijn manen (Ruud, Daan en Mark dus he) en ook van mij. Arividetie (of hoe je het ook mag schrijven) X Diana

  • 14 Oktober 2009 - 15:34

    Margret Komen:

    Hoi Anouk,

    Wat een gezellig verhaal. Zo te lezen heb je het veel te druk om met Nederland bezig te zijn. Tof dat je naar een school gaat waar andere au pair's ook de taal spreken. En ook al een feest, zo maak je inderdaad veel vrienden. Veel plezier..

    groet, Margret

  • 16 Oktober 2009 - 20:28

    Wendy Aa:

    haha zeker een beetje laat die uitnodiging anouk!:P

    stel dat ik in nov/dec in parijs kom heb je dan een mooi hotelletje voor me?:P of kan ik bij dat au pair gezin van jou in de voor/achtertuin liggen:P whaha..

    der is hier op deze site weinig te lezen anouk! de computer is je vriend:P ondhoud dat!:P

    hoor snel van je!!

    p.s heb ik jou msn???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Parijs

Au pair in Jouy-en-Josas

Haay iedereen!

Dit wordt alweer mijn 2de reis naar het buitenland! Dit keer ga ik voor een half jaar weg. Ik ga au pair wat betekend dat ik in een gezin ga wonen voor een periode en de ouders ga helpen met de kinderen. Ouders vragen vaak om een au pair omdat ze het zelf veel te druk hebben zodat ze niet altijd tijd hebben om thuis te zijn voor die kinderen. Ik ga naar een gezin toe die mij hebben gevraagd omdat de ouders allebij een full/time baar hebben. Ze hebben 3 kinderen, 2 jongens, Nicolas en Julien, van 11 jaar en 1 meisje, Emelino, van bijna 10 jaar oud.
Ik breng de kinderen elke dag naar school en haal ze weer op en zorg voor ze tot ongeveer 18uur.´s avonds zijn de ouders thuis dus zit mijn dienst erop. Elke vrijdagavond pas ik ook op de kinderen en ik ben in principe elk weekend vrij. Verder ga ik ook naar school, ik weet nog niet of ik dat ga doen als de kinderen naar school gaan of dat ik ´s avonds naar school ga maar dat zie ik nog wel. Ik ga iig naar school om de franse taal te leren.

Ik hoop dat het weer een mooie ervaring wordt en dat het echt een leuk gezin is! Tot nu toe is alles nog positief maarja, ik heb ze nog nooit ontmoet dus ik zie het nog wel! Ze houden in ieder geval erg van theater en dat is ook een van de redenen dat ze mij graag als au pair wilde hebben. Het meisje zit ook op dansen en Nicolas zit op Karate. Alle 3 de kinderen zitten op Theater en Tennis.

Ik verheug me erg op de reis en jullie zullen vast snel mijn eerste reactie te lezen krijgen!

Au revoir!

Recente Reisverslagen:

21 Mei 2010

Bijna klaar!

13 Januari 2010

Naar Nederland en weer terug

20 December 2009

kerstvakantie

09 November 2009

Een lang verhaal van 3 weken avonturen!

02 November 2009

adres!
Anouk

Haay! Dit is mijn on line dagboek en hier ga ik zoveel mogelijk vertellen over mijn reisbelevenissen!!!! In 2009 en 2010 ben ik 2 maanden werkzaam geweest als animatieleidster op camping Duravel! Mijn reisverslagen kan je vinden bij andere reizen en dan de eerste! Tussendoor ben ik 8 maanden au pair geweest in Parijs. Bij andere reizen vind je ook over dit avontuur reisverslagen! Mijn 3e reis waar in reisverslagen over geschreven heb was toen ik voor een maand in Malta was voor een talencursus Engels en mijn laatste reisje was naar Singapore en Bali. Ook nu zal ik mijn vrienden en familie op de hoogte houden van mijn avonturen tijdens mijn stage in Chiang Mai voor de a.s. 6 maanden! Ik hoop dat jullie allemaal een leuk berichtje achter zullen laten bij mijn reisverslagen! Liefs!

Actief sinds 02 Juli 2009
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 28506

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 11 Maart 2014

Scriptie schrijven over Myanmar

03 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Stage in Chiang Mai, Thailand

11 Maart 2012 - 08 April 2012

Studiereis in Singapore en Bali

30 Juli 2011 - 27 Augustus 2011

Taalreis in malta

24 September 2009 - 05 Juni 2010

Au pair in Jouy-en-Josas

11 Juli 2009 - 29 Augustus 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: